Schoonmaken

Uitvoering

Stap 1: Maak de stoel of tafel vrij zodat je erbij kunt

Stap 2: Schenk het schoonmaakmiddel in het water

Stap 3: Ruim het schoonmaakmiddel op

Stap 4: Doop de borstel in het water

Stap 5: Houdt de bostel boven het water totdat het niet meer druipt

Stap 6: Schrob de tafel of stoel (eventueel tussen door bij dopen in het water)

Stap 7: Ruim de borstel op

Stap 8: Pak de spons

Stap 9: Doop de spons in het water

Stap 10: Houdt de spons boven het water totdat het niet meer druipt

Stap 11: Spons de tafel of stoel af

Stap 12: Ruim de spons op

Stap 13: Pak de dweil

Stap 14: Dweil de tafel of stoel droog

Stap 15: Ruim de dweil op

Stap 16: Pak de theedoek

Stap 17: Droog de tafel of stoel af

Stap 18: Vouw de theedoek op

Stap 19: Ruim de theedoek op

Voorwaarden

Het is handig als jouw peuter de volgende activiteiten al beheerst:

  • Theedoek kunnen vouwen

Voorbereiding 

Dienblad maken met:

  • spons

  • borstel

  • dweil

  • kindvriendelijk schoonmaakmiddel

  • theedoek

  • bakje gevuld met laagje lauw water

Controle van de fout?

Half: het kind bepaalt zelf of de tafel en stoel schoon en droog zijn

Differentiatie (andere manier om het makkelijker of moeilijker te maken)

  • Je kunt het makkelijker of moeilijker maken door verschillende materialen aan te bieden om schoon te maken: een stoel is bijvoorbeeld lastiger door zijn vorm dan een tafel. Een lagere tafel is weer makkelijker schoon te maken dan een hoge tafel. Een stoeltje op peuterformaat is makkelijker dan een bank van een groepstafel.

  • Je kunt het makkelijker maken door een eigen eetplekje op de groepstafel te markeren door een vierkant van tape te maken: alleen dit stuk hoeft te worden schoongemaakt.

  • Om te oefenen kun je ook een ‘stoelen schoonmaakplek’ maken door middel van een afdekzeil op de grond neer te leggen en twee oefenstoelen. Je kunt dit uitbreiden met verfschorten/poncho’s en evt. laarsjes.

 

Wat jouw kind automatisch leert hierdoor: 

Motoriek

  • Fijne motoriek combineren met grote motoriek (het schrobben zijn grote bewegingen maar aan de randen dienen kleinere gemaakt te worden)

Schoolse vaardigheden

  • Experimenteren met verhoudingen

  • Ervaring opdoen met meetkundige begrippen zoals voor, achter, naast, op, onder, in, boven, dichtbij, ver in relatie tot jezelf

Executieve functies

  • Zelfregulatie van emotieregulatie

  • Volgehouden aandacht

  • Taakinitiatie

  • Doelgericht doorzettingsvermogen

  • Flexibiliteit

  • Metacognitie

Inspiratie van het internet