Handen wassen

Uitvoering

Stap 1: Zet de kraan open

Stap 2: Houd je handen er onder

Stap 3: Pak de zeep

Stap 4: Zeep je handen in

Stap 5: Leg de zeep terug op zijn plek

Stap 6: Wrijf de binnen en buiten kanten van je handen zo over elkaar dat 

het sop overal is. Tel hardop tot tien.

Stap 7: Spoel je handen af onder de kraan

Stap 8: Doe de kraan dicht

Stap 9: Schut je handen voorzicht boven de wasbak

Stap 10: Pak de handdoek

Stap 11: Droog de binnen en buiten kanten van je handen zorgvuldig

Stap 12: Hang de handdoek op

 

Notabene: verwijs bij elke stap steeds naar de instructiekaart zodat er een koppeling tussen instructie en uitvoering wordt gemaakt.

Voorwaarden

Het is handig als jouw peuter de volgende activiteiten al beheerst:

 

Voorbereiding 

Zorg voor een handen-was-plek waar het kind bij kan. Dus een keukentje, wasbak, (afwas)teil op peuterhoogte of een afwasplek op volwassene maat met een opstap. 

– water

– stuk zeep

– handdoek

– instructiekaart ‘handen wassen’ (Op deze pagina vind je een gratis download. We raden je aan deze te lamineren.) 

 

 

Controle van de fout?

Half: jouw peuter bepaalt zelf of de vaat droog is of niet. 

 

 

Differentiatie (andere manier om het makkelijker of moeilijker te maken)

1.) Je kunt het moeilijker maken door in plaats van een stuk zeep een zeeppompje aan te bieden. 

 

Wat jouw kind automatisch leert hierdoor: 

  • Sensorische motoriek (water en structuur handdoek)

  • Hand-oog-coördinatie

Motoriek

  • Fijne motoriek combineren

Schoolse vaardigheden

  • leesbeleving
  • Begrijpen en uitvoeren van instructie(s)
  • Begrjjpen wat wordt verteld
  • Ontdekken dat illustraties ook een verhaal vormen
  • Herkennen van (bekende) veelvoorkomende pictogrammen
  • Ontdekken dat er verschillende soorten schriftelijk bronnen zijn (namelijk instructiekaart in dit geval)
  • Ervaring opdoen met meetkundige begrippen zoals voor, achter, naast, op, onder, in, boven, dichtbij, ver in relatie tot jezelf (jezelf in relatie tot de wasbak)
  • Omgaan met symbolen en pictogrammen in een planning
  •  

Executieve functies

  • Zelfregulatie van emotieregulatie
  • Volgehouden aandacht
  • Taakinitiatie
  • Doelgericht doorzettingsvermogen
  • Metacognitie
  •  

Inspiratie van het internet

Klik hier of op de afbeelding voor de printversie.