
Eitje pellen en snijden
Uitvoering
Stap 1: Pak het dienblad en loop geconcentreerd naar de plek waar je de activiteit wilt uitvoeren.
Stap 2: Zet de eierdop met het ei voor je
Stap 3: Zet het bakje voor de schilletjes voor je
Stap 4: Pel geconcentreerd het ei. De doe schilletjes in het bakje
Stap 5: Zet het gepelde ei terug in de eierdop
Stap 6: Zet de eiersnijder voor je
Stap 7: Vouw de eiersnijder open
Stap 8: Pak het ei
Stap 9: Plaats het ei in de eiersnijder
Stap 10: Vouw de eiersnijder dicht
Stap 11: Ga staan
Stap 11: Geef druk op het snijvlak van de eiersnijder zodat je het ei snijdt
Stap 12: Pak het schoteltje
Stap 13: Verplaats het ei naar het schoteltje
Stap 14: Eet het ei op
Stap 15: Verzamel alle spullen op het dienblad
Stap 16: Was en droog de spullen af zoals de activiteit ‘afwassen en drogen’
Stap 17: Leg alle spullen weer mooi neer op het dienblad
Stap 18: Zet het dienblad terug op zijn plek
Voorwaarden
Het is handig als jouw peuter de volgende activiteiten al beheerst:
1.) Eitje in dop kunnen plaatsen
2.) Kunnen afwassen en drogen (eventueel)
Voorbereiding
Een dienblad met daarop:
– Een onbreekbare eierdop met een gekookt en afgekoeld ei er op
– Klein bakje voor de schilletjes
– Een eiersnijer
– Een schoteltje
– Eventueel een lepeltje
Controle van de fout?
Ja:
het schilletje gaat er af of niet
het overhevelen van de plakken ei naar het schoteltje lukt of niet
Differentiatie (andere manier om het makkelijker of moeilijker te maken)
Je kunt ook het snijden van het ei laten zitten en het eitje met een lepeltje eten (eventueel kun je het halve schilletje laten pellen).
Je kunt het snijden laten zitten en het ei afhappen.
Wat jouw kind automatisch leert hierdoor:
Motoriek
Fijne motoriek
Executieve functies
Reactie (of respons)-inhibitie
Werkgeheugen
Zelfregulatie van emotieregulatie
Planning/prioritering