Eitje pellen en snijden

Uitvoering

Stap 1: Pak het dienblad en loop geconcentreerd naar de plek waar je de activiteit wilt uitvoeren.

Stap 2: Zet de eierdop met het ei voor je

Stap 3: Zet het bakje voor de schilletjes voor je

Stap 4: Pel geconcentreerd het ei. De doe schilletjes in het bakje

Stap 5: Zet het gepelde ei terug in de eierdop

Stap 6: Zet de eiersnijder voor je

Stap 7: Vouw de eiersnijder open

Stap 8: Pak het ei

Stap 9: Plaats het ei in de eiersnijder

Stap 10: Vouw de eiersnijder dicht

Stap 11: Ga staan

Stap 11: Geef druk op het snijvlak van de eiersnijder zodat je het ei snijdt

Stap 12: Pak het schoteltje

Stap 13: Verplaats het ei naar het schoteltje

Stap 14: Eet het ei op

Stap 15: Verzamel alle spullen op het dienblad

Stap 16: Was en droog de spullen af zoals de activiteit ‘afwassen en drogen’

Stap 17: Leg alle spullen weer mooi neer op het dienblad

Stap 18: Zet het dienblad terug op zijn plek

Voorwaarden

Het is handig als jouw peuter de volgende activiteiten al beheerst:

1.)  Eitje in dop kunnen plaatsen

2.) Kunnen afwassen en drogen (eventueel)

 

Voorbereiding 

Een dienblad met daarop:

– Een onbreekbare eierdop met een gekookt en afgekoeld ei er op

– Klein bakje voor de schilletjes

– Een eiersnijer

– Een schoteltje

– Eventueel een lepeltje

 

Controle van de fout?

Ja:

  • het schilletje gaat er af of niet

  • het overhevelen van de plakken ei naar het schoteltje lukt of niet

 

Differentiatie (andere manier om het makkelijker of moeilijker te maken)

  • Je kunt ook het snijden van het ei laten zitten en het eitje met een lepeltje eten (eventueel kun je het halve schilletje laten pellen).

  • Je kunt het snijden laten zitten en het ei afhappen.

 

Wat jouw kind automatisch leert hierdoor: 

 

Motoriek

  • Fijne motoriek

 

Executieve functies

  • Reactie (of respons)-inhibitie

  • Werkgeheugen

  • Zelfregulatie van emotieregulatie

  • Planning/prioritering